Werckmeister harmóniák (Béla Tarr, 2000) [1]

Je mag een film eigenlijk niet beoordelen, laat staan recenseren, als je hem niet helemaal gezien hebt. Zeker niet als je nog maar een half uurtje gezien hebt en er nog twee uur komt. Zeker niet als je er verder niks over weet. En al helemaal niet als je hem de hemel in wilt prijzen in plaats van afzeiken.

Toch ga ik dat nu doen. Lof, prijs en eer voor Béla Tarr. Wat kan die man fantastisch regisseren. Wat heeft hij een fantastische cameraman. Wat een gevoel voor ritme! Wat een heerlijke beelden! Wat een fijn, o zo minimalistische verhaallijnen! Wat een oog voor detail! Ik heb zojuist een fantastisch half uur beleefd. In dat halve uur zijn er om precies te zijn een korte voortiteling, zeven scenes en evenzoveel shots langsgekomen – onafgebroken shots van gemiddeld vier minuten – en in diezelfde tijd heeft de film een grenzeloos vertrouwen bij me opgebouwd.

Alleen die heerlijke eerste scene al. Ga in een café, als iedereen al katjelam is, maar eens uitleggen hoe een eclips werkt door drie stamgasten de zon, de aarde en de maan na te laten doen. “Hier, jij gaat daar staan, maar je doet niks. De zon staat stil. Hij straalt alleen. Jij moet om hem heen draaien, en zelf ook draaien.” Nee, dat kan ik nooit zo subtiel geestig op papier zetten. Kijk zelf maar, hieronder.

Dit is cinematografie zoals onze lieve Heer het bedoeld heeft. Zal ik er verder over uitweiden? Laat ik het niet doen. Ik ben gek dat ik hier voor allerlei lezers zit te typen terwijl ik verder kan kijken. Moet u ook doen, gewoon kijken. Ik heb hem vast eerder tot het eind gezien dan u. Ik laat u nog weten wat mijn eindoordeel is. Maar download hem maar alvast. Of beter nog, koop hem. Hij is het waard. Nu al.

This entry was posted in Film, Video's and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.

3 Reacties op Werckmeister harmóniák (Béla Tarr, 2000) [1]

  1. Lindeman says:

    Praise!

    Mooi hoe het zich ontvouwt in een dans.

  2. Stephan says:

    Grappig, de eerste scene vond ik juist erg flauw. Ik twijfelde nog heel even of ik verder zou kijken, maar godzijdank heb ik nog even doorgezet want de rest van de film is ronduit prachtig. Enige nadeel: vrij slecht gedubbed. Niet zo erg als de gemiddelde Fellini, maar toch vreemd dat een anders zo perfecte film daar niet wat beter op heeft gelet.

  3. Gershwin says:

    Ha, leuk, je bent via Google hier gekomen, gok ik. Heel aardig, want zo actief is dit weblog niet, zoals je ziet. Sorry voor de trage moderatie/toelating en reactie. :)

    Wat vond je in vredesnaam flauw aan de eerste scène? Hij verraste me behoorlijk, ook cinematografisch. Wellicht heb ik te weinig gezien, maar ik kan er niet direct iets clichématigs in zien of iets wat veel te veel voor de hand ligt. Waar haakte je af (in die scène)?

    Dat dubben is wel een dubieuze (ghe!) eigenschap van diverse Europese filmindustrieën. Jammer, maar onvermijdelijk. Ik probeer het in elk geval zo veel mogelijk te negeren. Heb je trouwens meer Tarr gezien? Ik heb verder alleen The Man from London gezien, en ik vond het dubben daarbij storender dan bij deze film. Overigens, mocht je The Man from London gezien hebben, dan ben ik wel benieuwd naar je oordeel. :)

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>