(Recensie) Apparat – The Devil’s Walk

Dat Apparat vaak en graag experimenteert buiten de kaders van Techno en IDM was al bekend uit zijn eerdere werk van de afgelopen jaren. Met zijn nieuwe album ‘The Devil’s Walk’ gaat de Berlijnse DJ/Producer nu nog een stap verder en zijn de donkere elektronische beats nauwelijks meer aanwezig en domineert een semi-akoestisch instrumentarium. Een gewaagde stap, omdat veel mensen binnen de relatief eenkennige IDM- scene dit meestal niet weten te waarderen. Anderzijds kan het weer tot een nieuwe schare fans leiden, aangezien deze stijl momenteel toenemend populair is.

Apparat heeft met dit album een stap gemaakt naar een nieuwe sound. Hoewel je tijdens het luisteren al snel het gevoel krijgt dat je veel dingen als eens eerder hebt gehoord. Qua invloeden lijkt het er op dat Coldplay en Sigur Rós een compositie van Steve Reich spelen, terwijl Apparat er IDM doorheen mixt. Op zichzelf genomen een fantastische combinatie, maar het resultaat is niet overtuigend genoeg. Productietechnisch steekt het album zeer sterk in elkaar. De tracks zijn pas na veel luisterbeurten te doorgronden, maar desondanks blijft het meeste werk niet echt hangen. Uitschieters in positieve zin zijn: Sweet Unrest, Black Water (zie onder) en Ash / Black Veil. Prachtig omgebouwde tracks met diepgang en melancholie. Maar de sterk vermeende invloeden werpen toch een schaduw op dit album. Delen van tracks lijken soms zo sterk op het werk van eerder genoemden, dat je bijna geneigd bent om te raden welk stuk is gebruikt en dat is jammer en leidt af. Het neigen naar groots opgezette platen verzandt daarmee in tracks die dat niet halen en daarmee verworden tot sentimentele nummers die je ondanks het hoge niveau, snel vergeet en niet zo snel opnieuw zal luisteren. Een gemiste kans, en die zijn er te veel om The Devil’s Walk tot een goed album te kunnen rekenen.

Kortom, Apparat heeft met dit album een eerste stap in een nieuwe richting gezet. Een stap die verder uitgewerkt zal moeten worden, waardoor de originaliteit zal ontstaan waarvan we Apparat kennen vanuit zijn eerdere albums. De positieve uitschieters op dit album doen ondertekende in ieder geval deze nieuwe ontwikkeling toejuichen. Als Apparat dit doorzet, dan belooft het volgende album veel moois en kunnen we misschien wel Apparat & Band verwachten. We zien er naar uit!

This entry was posted in Muziek and tagged . Bookmark the permalink.