Zijn dagen zullen zijn honderd en twintig jaren

Gerontoloog Aubrey de Grey beweerde deze week dat de mens die de leeftijd van 1000 bereikt al geboren is. Stel dat deze speculatieve claim waar is – dan zal de moderne mens de mythische leeftijd van Metuselach verslaan. Dit herinnerde mij aan Genesis 6:3, waar God een grens stelt aan de menselijke leeftijd.

In de oertijd voor de zondvloed vermenigvuldigden de mensen zich op aarde. Met het aantal mensen nam ook de hoeveelheid kwaad toe (Gen. 6:1-2). Dan zegt God:

Mijn levensgeest mag niet voor altijd in de mens blijven, hij is immers niets dan vlees; hij mag niet langer dan honderdtwintig jaar leven.

Wat betekent het laatste gedeelte van dit vers? De traditionele interpretatie, die al in de zeer oude Aramese vertalingen van Genesis te vinden is, houdt in dat God aan de mensen nog 120 jaar respijt gaf tot de aanvang van de zondvloed om tot inkeer te komen. Volgens de populaire verbeelding timmerde Noach 120 jaar aan de ark, terwijl hij tevergeefs zijn tijdgenoten opriep om tot bekering te komen. Maar dat staat er niet. Probleem is dat Noach volgens Gen. 5:32 al 500 jaar is als hij zijn zonen krijgt, en 600 jaar als de zondvloed begint (Gen. 7:6). Als je aan de letter vasthoudt, dan volgt daaruit dat Gen. 6:3 eerder plaatsvindt dan 5:32. De opdracht aan Noach om een ark te bouwen en daar met zijn zonen en hun vrouwen in te gaan kon alleen gegeven worden als zijn zonen getrouwd waren. Dat betekent dat Noach maximaal zo’n 80 jaar aan de ark gebouwd heeft, volgens het verhaal.

De interpretatie die gangbaar is bij vrijwel alle moderne uitleggers is dat God hier een limiet stelt aan de menselijke leeftijd in het algemeen. Het voornaamste bezwaar van aanhangers van de eerste interpretatie is dat in de rest van Genesis deze grens van 120 jaar nogal eens wordt overschreden. Maar dat zijn uitzonderingen en er is een duidelijke tendens zichtbaar dat de menselijke leeftijd zich langzamerhand in Genesis normaliseert.

De uitleg dat God een limiet stelt aan de menselijke leeftijd is het meest passend. Ten eerste spreekt God immers over de mens in het algemeen, niet specifiek over de mensen naar aanleiding van wie God deze grens stelt. Ten tweede past deze uitleg goed bij Gen. 3:22, waar God constateert dat de mens nu als de goden is geworden. Daarom verspert God de toegang tot de levensboom. In Gen. 6:1-4 hebben mensen omgang met godenzonen, waardoor zij wederom dreigen grenzen te overtreden. Het lijkt een gepaste maatregel om de leeftijd van de supermensen die hieruit voortkomen af te baken. Zo kan immers een uitbraak van ongelimiteerd kwaad worden voorkomen.

Waarom vertelden de Israëlieten een dergelijk verhaal? De meest redelijke verklaring is dat het een etiologie (verklarend verhaal) is waarom mensen niet ouder worden dan ongeveer 120 jaar. Als er supermensen zijn die ouder konden worden, zo was wellicht de gedachte, zou het kwaad ook ongekende vormen aannemen. Daarom is het goed dat de mens hoogstens 120 jaar oud wordt.

De vraag voor ons is: als wij of generaties na ons significant ouder kunnen worden dan de gangbare menselijke leeftijd, wat zou dat betekenen voor onze kijk op het leven? Zouden we er gelukkiger van worden, of zelfs betere mensen?

This entry was posted in Actualiteit, Opinie, Religie and tagged , . Bookmark the permalink.

4 Reacties op Zijn dagen zullen zijn honderd en twintig jaren

  1. Ellington says:

    Mooi, relevante vragen aan het eind ook.

  2. leo libra says:

    Jammer dat je nog steeds in de aanname van “een geloof “zit. Een geloof dat concureert met honderden soortgelijke geloven met allemaal miljoenen aanhangers. Allemaal denken ze dat hun door een aantal profeten geschreven handboek de waarheid is. Verschillende gedachtenkronkels gebaseerd op verschillende aannames. Christen ,katholiek ,islam of noem maar op. Het zijn allemaal verschillende geloven met volledig andere geschreven handboeken. Hier gaat het gewoon om wetenschap. Een wetenschap zonder aannames maar gebaseerd op zintuiglijke waarneming en die ervoor heeft gezorgd dat we in 100 jaar van 30 naar 80 gemiddelde leeftijd zijn gegaan. Die wetenschap heeft in de vorm van Aubrey de Grey nu een totaal theorie als uitgangspunt waarbij we door een beter onderhoud van cellen en de voortschrijdende wetenschap ons leven kunnen verlengen of in ieder geval de keuze gaan krijgen om langer en kwalitatief te leven. Nul,nul heeft dit wat met een geloofsaanname te maken.Helaas is dat aan gelovigen niet duidelijk te maken ,want die leven met aannames en met allerlei tegenstrijdige elkaar concurerende handboeken waarbij elk geloof denkt dat de hare de enige waarheid is. Laten we maar niet verder praten over de relatie van geloof-ouderdom en kwaad. Dat staat geheel los van welke werkelijkheid ook. En de vraag of we gelukkiger ervan worden is ook niet de belangrijkste lijkt mij. Dat is meer dat we de keuze kunnen krijgen om langer te leven. De keuze om het verschrikkelijke aftakelingsproces te vermijden. Dat is het recht op leven hier op aarde omdat NIEMAND weet wat er gebeurt wanneer je dood bent. Ook niet als je bent overgelaten aan de conditionering van de aannames van welke vorm van geloof. Hopelijk worden alle gelovigen ook eens door de wetenschap uit hun twilight zone vol met aannames verlost.

  3. Gershwin says:

    Om met His Dudeness te spreken: Leo, what is the point? Look, we all know who is at fault here, what the fuck are you talking about?

  4. Hairetikos says:

    @leo
    Je zegt: “Jammer dat je nog steeds in de aanname van “een geloof “zit.” Hoe stel je je dat voor, ‘in’ een aanname zitten? En waaruit zou dat blijken? Ik zie in de blogpost namelijk geen geloofaannames.

    Verder zeg je dat het gaat om de keuze om langer te kunnen leven. Oke. Mijn vraag daarbij is: wat zit daar achter? Is er wel sprake van een keuze? Waarom zou je zo lang willen leven als mensen nu al vaak na zo’n 80 jaar op hun dood zitten te wachten? Ik vind het boeiend om over dergelijke ethisch-filosofische vragen na te denken.

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>